cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. melawi,
Kalimantan barat
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Dasar
Published by STKIP Melawi
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015" : 20 Documents clear
PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP PENGURANGAN MELALUI SOAL CERITA MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV SDN 19 TANJUNG TENGANG Rianto, Doni; ., Waridah
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.492 KB)

Abstract

Abstract: This study aims to improve the students’ understanding of the concept ofsubstraction through story problems. Theresearch method used was Classroom ActionResearch (CAR). The instrument used in this research was Student Worksheet andRPP implementation sheet as well as data analysis technique using descriptiveanalysis technique. On the cycle I, the percentage of student academic learning scoreresult reached 20%. Meanwhile, on cycle II, the percentage of student academiclearning score result increased to 100%. Based on the result of this study, it can beconcluded that the students’ understanding of the concept of substraction hasincreased.Keywords: Understanding The Concept of Substraction, Story ProblemsAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman konseppengurangan siswa melalui soal cerita. Metode penelitian ini yaitu dengan PenelitianTindakan Kelas (PTK). Instrumen penelitian ini menggunakan Lembar Kerja Siswa(LKS) dan lembar keterlaksanaan RPP serta teknik analisis data menggunakan teknikanalisis deskritif. Hasil perolehan nilai siklus I presentase hasil belajar siswa telahtercapai adalah 20%. Siklus II presentase hasil belajar siswa meningkat menjadi100%. Berdasarkan hasil penelitian ini disimpulkan bahwa pemahaman konseppengurangan siswa telah mengalami peningkatan.Kata Kunci: Pemahaman Konsep Pengurangan, Soal Cerita
PENGGUNAAN MEDIA NYATA UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA KELAS VI SEKOLAH DASAR Siam, Kurnia Nuzul; Ason, Yakobus; Tirsa, Aprima
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (46.018 KB)

Abstract

Abstract: This study aims to improve students motivation in learningIndonesian language with the use of real media. The research methodused was Classroom Action Research (CAR)and it consists of two cycles.The results of this study showed an increase in student learningmotivation that was shown by the average scoreon the first cycle thatreached 40% and achieved 95%on the second cycle. In conclusion, it canbe seen that the increment from cycle I to cycle II is equal to 55%.Keywords: learning motivation, real media, learning indonesianlanguage.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengupayakan peningkatanmotivasi belajar siswa dalam pembelajaran Bahasa Indonesia denganpenggunaan media nyata. Metode penelitian ini menggunakan PenelitianTindakan Kelas (PTK). Metode yang digunakan pada penelitian ini adalahmetode penelitian tindakan kelas (PTK) yang terdiri dari 2 siklus. Hasilpenelitian ini menunjukan peningkatan motivasi belajar siswa yangditunjukan dengan nilai rata-rata pada siklus I adalah 40% dan pada siklusII 95% sehingga peningkatan dari siklus I ke siklus II adalah sebesar55%.Kata kunci: motivasi belajar, media nyata, pembelajaran bahasaindonesia.
PENERAPAN STRATEGI PEMBELAJARAN KOOPERATIF DENGAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR NEGERI NO 10 TANJUNG PAOH ., Suryansyah; ., Evendi; Ason, Yakobus
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.492 KB)

Abstract

Abstract: Classroom action research which was conducted at Public ElementarySchool 10 TanjungPaohaims to improve students learning result in natural sciencelearning. In addition, this study also aims to train the level of analysis, conceptualunderstanding, and decision making in deciding something based on real facts. Toconduct the research, researcher implemented cooperative learning strategy by usingexperiment method. The result showed an increase in natural science learningscoreresult of fifth grade students at Public Elementary School10 TanjungPaoh afterthe implementation of cooperative learning strategies using experimental methods.Keywords: Learning Score Result, Natural Science Learning, Cooperative LearningStrategies.Abstrak: Penelitian tindakan kelas yang dilakukan di SDN 10 Tanjung Paoh yangbertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA. Selainitu, penelitian ini juga bertujuan untuk melatih tingkat analisis, pemahaman konsep,dan pengambilan keputusan dalam memutuskan sesuatu berdasarkan fakta-faktanyata. Pelaksanaan penelitian ini, peneliti menerapkan strategi pembelajarankooperatif dengan menggunakan metode eksperimen. Hasil penelitian menunjukkanterjadi peningkatan hasil belajar IPA siswa kelas V SDN 10 Tanjung Paoh setelahpenerapan strategi pembelajaran kooperatif dengan menggunakan metodeeksperimen.Kata kunci: Hasil Belajar, Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA), StrategiPembelajaran Kooperatif.
UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR MELALUI METODE DEMONSTRASI DENGAN BANTUAN MEDIA GAMBAR DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK DI SEKOLAH DASAR ., Windawati; ., Muhtar; Akip, Muhammad
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (48.626 KB)

Abstract

Abstract: This study aims to determine the extent to which the increase instudent learning activity on the subject of Thematicin third grade at PublicElementary School 15 DesaBaru. The method of this research wasClassroom Action Research (CAR). This research was conducted in twocycles for two weeks with a learning using demonstration method. Theresult of this study shows that the result of student learning activities onthe first cycle reached 56.50%. Meanwhile, the result of activity on cycleII achieved 76,91%. The level of RPP implementation in the learningprocess that rose from 77.46% on cycle I to 96.4% on the second cycleclearly showed an increase.Keywords: improving learning activity, demonstration method, imagemedia.Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh manapeningkatan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran Tematik kelas IIIdi SDN 15 Desa Baru. Metode penelitian ini adalah penelitian tindakankelas (PTK). Penelitian ini dilaksanakan sebanyak dua siklus selama duaminggu dengan pembelajaran menggunakan metode demonstrasi. Hasildalam penelitian ini adalah hasil dari aktivitas belajar siswa pada siklus Imencapai 56,50 %. Hasil dari aktivitas pada siklus II mencapai 76,91% .Tingkat keterlaksanaan RPP dalam proses pembelajaran dari siklus Isebesar 77,46% ke siklus II sebesar 96,4% sehingga dapat dikatakanmeningkat.Kata kunci: meningkatkan aktivitas belajar, metode demonstrasi, mediagambar.
PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DENGAN MENGGUNAKAN KARTU KATA MELALUI PERMAINAN PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS I DI SEKOLAH DASAR Asmarawati, Hamida; ., Burhan; Tirsa, Aprima
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.492 KB)

Abstract

ABSTRACT: This study aims to improve the basic reading skill of first gradestudents through the use of word card media at Public Elementary School 10 Tain.This research used Classroom Action Research (CAR) methodwith class student assubjects and wasconducted in two cycles. Data collection was obtained by holding thegame of arranging the letters into words, words into sentences, which then recited orread by the students. The instruments used in this research were observation sheets,and reading texts. The result of this class action research indicate that theimplementation of action in the form of the use of word card media can improve thebasic reading skill from aspects of pronunciation, intonation, and loudness.Keywords: Basic Reading Skill, Word Card Media, GamesABSTRAK: Penelitian ini bertujuan meningkatkan kemampuan membaca permulaansiswa kelas I dengan media kartu kata di Sekolah Dasar Negeri 10 Tain. Metodepenelitian ini menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) subjek siswa kelasdilaksanakan dalam dua siklus. Pengumpulan data diperoleh dengan cara mengadakanpermainan menyusun huruf-huruf menjadi kata, kata menjadi kalimat, kemudiansiswa melafal atau membacanya. Instrumen yang digunakan dalam penelitian iniberupa lembar observasi, dan teks bacaan. Hasil penelitian tindakan kelas inimenunjukkan bahwa implementasi tindakan berupa penggunaan media kartu katadapat meningkatkan kemampuan membaca permulaan dari aspek lafal, intonasi, dankenyaringan.Kata Kunci: Kemampuan Membaca Permulaan, Media Kartu Kata, Permainan.
UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN (PKN) DENGAN MEDIA CHARTA DI KELAS IV SEKOLAH DASAR ., Epayanti; Usman, Andi; Wibowo, Deki
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (77.689 KB)

Abstract

Abstract: This research highlights the problem of applying Charta Mediato improve students concept understanding on the material of governmentsystem in fourth grade at Public Elementary School 02MenukungAcademic Year 2012/2013. The type of research used wasClassroom Action Research. The subjects of the study are the fourth gradestudents of Public Elementary School 02 Menukung in the even semesterof the Academic Year 2012/2013 Sub District Menukung, MelawiRegency, which amounted to 22 people, consisting of 9 women and 13men. Data collection techniques were conducted using observation andtest techniques. The average test scores achieved by students on the precycle is 55.45, while on the first cycle it reached 65.45 and achieved78.18 on the second cycle. To conclude, the student learning resultshowed an increase from cycle I to cycle II. The implementation of RPPon cycle I with average percentage of implementation that includes 3activities (preliminary, core, closing) is equal to 68,42%. The details arepreliminary activity of 68.75%, and the core of 66.67% whiletheclosingof 75.00%. This figure increased on cycle II, with the averagepercentage of learning implementation rose to 80.55%, with details of75.00% in preliminary activities, 80.00% in core and 100.00% inclosing.Keywords: conceptual understanding, media chartaAbstrak: Penelitian ini menyoroti masalah penerapan media charta untukmeningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi sistem pemerintahandi kelas IV SDN 02 Menukung Tahun Pelajaran 2012/2013. Jenispenelitian adalah penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian adalahsiswa kelas IV SDN 02 Menukung semester genap Tahun Pelajaran2012/2013 Kecamatan Menukung Kabupaten Melawi, yang berjumlah 22orang, terdiri 9 perempuan dan 13 laki-laki. Teknik pengumpulan datadilakukan dengan menggunakan teknik observasi dan tes. Rata-rata skortes yang diperoleh siswa pada pra siklus sebesar 55,45, siklus I sebesar65,45 sedangkan pada siklus II sebesar 78,18. Ini berarti dari siklus I kesiklus II hasil belajar siswa mengalami peningkatan. Keterlaksanaan RPPpada siklus I rata-rata persentase pelaksaanaan yang meliputi 3 kegiatan(pendahuluan, inti, penutup) adalah sebesar 68,42%. Rinciannya adalah kegiatan pendahuluan terlaksana sebesar 68,75%, inti 66,67% danpenutup 75,00%. Angka ini meningkat pada siklus II, rata-rata persentasepelaksanaan pembelajaran naik menjadi 80,55%, dengan rincian kegiatanpendahuluan 75,00%, inti 80,00% dan penutup 100,00%.Kata kunci: pemahaman konsep, media charta
UPAYA MENINGKATKAN PEROLEHAN NILAI SISWA DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DENGAN TEMA KEGIATAN SEHARI-HARI PADA SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR pera, agus; ., Mardiana; Tirsa, Aprima
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.492 KB)

Abstract

in first grade’s scores in thematic learning by using image as media with daily activities asthe theme. The method used was descriptive method with qualitative research form. Theresults showed that overall use of image media could improve the acquisition of students’scorein thematic learning, as it can be seen that in action 1 with the result as much as 55%results while in action II the value increased to 68%which showed the increment of 13%. Inconclusion, the results of activities carried out using the image media can improve theacquisition of students’ score in thematic learning with the theme of daily activities onstudents infirst grade at Public Elementary School14,OyahKiri, in academic year 2013/2014.Keywords: Acquisition of Learning Outcomes, Image Media, and Thematic Learning.ABSTRAK. Tujuan penelitian ini ialah untuk meningkatkan perolehan nilai siswadalam peeembelajaran tematik menggunakan media gambar dengan tema kegiatansehari-hari pada siswa kelas I Sekolah Dasar. Metode yang digunakan adalah metodedeskriptif dengan bentuk penelitian kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwasecara keseluruhan penggunaan media gambar dapat meningkatkan perolehan nilaihasil kegiatan belajar siswa dalam pembelajaran tematik, dapat dilihat pada tindakan1 dengan hasil 55% dan pada tindakan II meningkat menjadi 68% mengalamipeningkatan sebanyak 13%. Hasil kegiatan yang dilakukan menggunakan mediagambar dapat meningkatkan perolehan nilai siswa dalam pembelajaran tematikdengan tema kegiatan sehari-hari pada siswa kelas 1 Sekolah Dasar Negeri Nomor 14Oyah Kiri, tahun pelajaran 2013/2014.Kata Kunci : Perolehan Hasil Belajar, Media Gambar, dan PembelajaranTematik.
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR Sari, Harnika; Ason, Yakobus; ., Burhan
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (77.986 KB)

Abstract

Abstract: The objective of the research is to improve the students cognitive,affective and psychomotor learning result. The research used Class Action Researchmethod (CAR) which was applied by Kurt Lewin, and consist of 4 stages namely: 1)Planning; 2) Action; 3) Observation; and 4) Reflection. After the action stage iscarried on, the affective aspect viewed from the indicator of attention to the teacher’sexplanation increased by 31.82%; answering questions (Responding) increased by29.55%; responding to teachers and fellow students (Valuing) increased by 27.27%;and 4) discussing and working together between students and teachers (Organization)increased by 29.54%. Observed from the psychomotor aspect, the indicator ofimitating the work/experiment shown by the teacher (Imitation) increased by 18.18%;doing work or trial as directed (Manipulation) increased by 29.54%; doing work orexperiment with precision (Precision) increased by 22,73%; carrying out anexperiment sequentially (Articulation) increased by 25.00%; and habituation ofscientific thinking in doing experiments or other tasks (Naturalization) increased by22.73%. The cognitive aspect viewed from the average score of the learning resulttest obtained by the students on the pre cycle was 36,36, and the first cycle achieved46,36, while the second cycle reached 76,36. Therefore,based on the pre cycle, thepercentage of improvement of learning result after cycle I was 100%. In addition,after the second cycle action, the percentage of the increment in student learningresult also reached 100.00%.Keywords: Interactive Learning Model, Cognitive, Affective, Psychomotor,NaturalScience Learning ResultAbstrak: Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan hasil belajar kognitif, afektifdan psikomotor siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitiantindakan kelas (PTK) yang diterapkan oleh Kurt Lewin, dengan 4 tahap yaitu: 1)Perencanaan (Plan); 2) Tindakan (Act); 3) Pengamatan (Observe); dan 4) Refleksi(Reflection). Setelah dilakukan tindakan, untuk aspek afektif ditinjau dari indikatormemperhatikan penjelasan guru (Receiving) meningkat sebesar 31,82%; menjawabpertanyaan (Responding) meningkat sebesar 29,55%; memberikan tanggapanterhadap guru dan sesama siswa (Valuing) meningkat sebesar 27,27%; dan 4)berdiskusi dan bekerjasama antara siswa dengan siswa dan siswa dengan guru(Organitation) meningkat sebesar 29,54%. Ditinjau dari aspek psikomotor, indikatormenirukan pekerjaan/percobaan yang ditunjukkan oleh guru (Imitation) meningkatsebesar 18,18%; melakukan kerja atau percobaan sesuai petunjuk (Manipulation)meningkat sebesar 29,54%; melakukan kerja atau percobaan dengan tepat (Precision)meningkat sebesar 22,73%; mengerjakan percobaan sesuai urutan (Articulation)meningkat sebesar 25,00%; dan pembiasaan berpikir ilmiah dalam mengerjakanpercobaan atau tugas lainnya (Naturalization) meningkat sebesar 22,73%. Aspekkognitif dilihat dari rata-rata nilai tes hasil belajar yang diperoleh siswa pada prasiklus 36,36, siklus I sebesar 46,36, dan pada siklus II sebesar 76,36 sehingga dari prasiklus, persentase peningkatan hasil belajar setelah siklus I sebesar 100,00%. Setelahtindakan siklus II, persentase peningkatan hasil belajar siswa juga 100,00%.Kata Kunci: Model Pembelajaran
PENERAPAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE NUMBERED HEADS TOGETHER (NHT) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) KELAS V SEKOLAH DASAR 03 ELLA HULU ., Apriadi; Kristiani, Sri Wahyuni; Wibowo, Deki
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.492 KB)

Abstract

Abstract: The main purpose of this research is to apply the model of CooperativeLearning of type Numbered Heads Together (NHT) in order to improve studentlearning performance in natural science subject in fifth gradeat Public ElementarySchool 03 Ella Hulu, MenukungSub-District, Melawi Regency, Year 2013/2014. Themethod of this research was Classroom Action Research by using observation andtest as data collection techniques. The research instrument used was observation sheetand written test. Based on the observation sheet, on the first cycle the improvement ofstudents’ performance achieved 59,21%, whileon the second cycle the value obtained80.26% and graded as ‘very good’. On the other hand, the success criteria of thestudents learning result of the first cycle was 65.84%, while on the second cycle, thelearning result reached 100%. In conclusion, applying Cooperative Learning model oftype Numbered Heads Together (NHT) to Natural Science subject in fifth grade atElementary School 03 Ella Hulu, Menuking Sub-District, Melawi Regency hasresulted in the increasing of student performance.Keywords: Type Numbered Heads Together (NHT), Natural Science Study Resultsin Elementary SchoolAbstrak: Tujuan utama penelitian ini adalah untuk melakukan penerapan modelCooperative Learning Tipe Numbered Heads Together (NHT) agar dapatmeningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas V SDN 03 Ella HuluKecamatan Menukung Kabupaten Melawi Tahun Ajaran 2013/ 2014. Metodepenelitian ini adalah penelitian tindakan kelas dengan teknik pengumpulan data yakniobservasi dan tes. Instrumen penelitian yang digunakan lembar observasi dan testertulis. Hasil Peningkatan lembar observasi siswa siklus I diperoleh 59,21%, padasiklus II diperoleh 80,26% dengan kategori sangat baik, sementara kriteriakeberhasilan tindakan hasil belajar siswa siklus I diperoleh 65,84%, siklus II hasilbelajar diperoleh 100% sehingga hasil belajar siswa dengan melakukan penerapanmodel cooperative learning tipe numbered heads together (NHT) pada pembelajaranIlmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas V Sekolah Dasar Negeri 03 Ella HuluKecamatan Menukung Kabupaten Melawi menjadi meningkat.Kata Kunci : Tipe Numbered Heads Together (NHT), Hasil Belajar IPA di SD.
UPAYA MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) DENGAN MODEL QUANTUM TEACHING DI KELAS V SEKOLAH DASAR ., Hutari; ., Mardiana; ., Suryansyah
Jurnal Pendidikan Dasar Vol 3, No 2 (2015): Desember 2015
Publisher : STKIP Melawi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (97.052 KB)

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to increase students interest in thesubject of Natural Science. The method used in this research wasClassroom Action Research (CAR) by using learning Quantum TeachingModel. The result of the research showed increases in students’ interest inthe subject of Natural Sciences on each cycle. From the results obtainedonthe pre cycle, students who were interested in studying Natural Scienceamounted to 2 students, and on cycle I, the number of students who tookan interest in studying Natural Science is 4 students, whileon cycle II, thefigure of the students who were interested in studying Natural Science is 6students.Keywords: student interest, natural science learning (ipa), quantumteaching model.Abstrak : Tujuan Penelitian ini adalah untuk meningkatkan minat belajarsiswa terhadap mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). Metodedalam penelitian ini ialah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) denganmenggunakan pembelajaran Model Quantum Teaching. Hasil Penelitianadanya minat belajar siswa pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam(IPA) dalam setiap siklusnya, dari hasil yang didapat terlihat dalam prasiklus, siswa yang berminat belajar mata pelajaran Ilmu PengetahuanAlam (IPA) berjumlah 2 siswa, pada siklus I, siswa yang berminat belajarmata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) berjumlah 4 siswa, danpada siklus II, siswa yang berminat belajar mata pelajaran IlmuPengetahuan Alam (IPA) berjumlah 6 siswa.Kata Kunci: minat belajar siswa, pembelajaran ilmu pengetahuan alam(IPA), model quantum teaching.

Page 1 of 2 | Total Record : 20